Cykelsemester Gotland 2014

Den 5 augusti tog vi färgan från Nynäshamn till Visby, från början var tanken att vi skulle cykla direkt till sambon mamma och bo där ett par nätter och sen börja vår cykelresa. Men pga sjukdom började vi med att cykla och tog oss upp mot Snäck, ungefär 5 km från Visby. Där ifrån fortsatte vi uppåt och kom till Kappelshamn där vi slog upp tältet och fick en hel del regn på oss den natten. Men morgonsolen torkade upp allt och vi packade ihopp oss och cyklade vidare. Vi hade som ett delmål att ta oss till Blå Lagunen. Så dit kom vi men ingen av oss var jätteimponerade men det var ju ändå lite häftigt på någotvis. Ner mot Fårösund och tog färgan över til Fårö, där bestämde vi oss för att cykla till Lauterhorn och slå upp tältet där i skogen med stora raukområden till granne. Där fick vi en fin kväll och en vacker solnedgång. Dagen efter cyklade vi och tittade på områdent Langhammars där en av de högsta rauakarna på Gotland finns. Vi tampade vidare och tog oss till Sudersand, mest troligt en eller den finaste (men turistigaste) stranden på Gotland. Sanden där är helt otrolig, långgrunt och riktig utomlandskänsla. Här hittade Willem och Telma tre äldre kompisar från Tyskland som de lekte med hela de två dagarna som vi var där. Från Fårö tog vi oss sen ner till Kyllaj, men det var verkligen bara en söt lite by och fanns inget mer. Men sambons mamma och sambo kom förbi med bilen så packde in oss och åkte till Valleviken för lite lunch. På eftermiddagen sen cyklade vi hela vägen ner till Slite. Barnen fick leka lite och vi ladda telefonerna på stadens bibliotek. Där efter cyklade vi ner mot Åminne som skulle vara väldigt fint, det var de också en stand nästan lika fin som på fårö men med knappt något folk, vi hittade en fantastisk plats i skogen med massor av bra klätterträd. Här tog vårt tältade slut och dagen efter cyklade vi till sambons mamma där vi fick sova i sköna sängar. Lite tvtittande, loppis, bad, lek och gräsklipparåkning hann vi med. Här i från till Visby var det tråkigaste vägen jag cyklat. Oj vad vi bara ville komma fram till hotellet vi bokat, duscha och äta en god middag ute. Hotel Villaborgen hette det och var hur bra som helst, supergott eftermiddags fika fick vi och frukostbiljetter till båten. Så det var helt kanon.

Det var en sammanfattning av vart vi har varit.

Den vackraste vägen vi cyklade var vägen från Blå Lagunen, knappt några bilar, precis vid vattnet, och hur söta hus som helst längst vägen.

Vi hade lånad cykelväskor av min morbror, det var helt vanlig från blitema men funkar alldelss utmärkt. Mat för en vecka fick absolut plats även om vi köpte lite smått och gott när vi passerade en affär, som färska frallor eller en fläskfile att lyxa till de med på kvällen, när vi tröttnat på nudlar eller spaghetti carbonara. Vi hade vuxna hade med oss fyra uppsättningar kläder, cykelkläder, ett set finare och två bekväma att ha när vi cyklat klart. Barnen har 2 shirt var, 2 lågnbyxor, 3 långärmade tröjor hade Telma och Wille 2, båda hade 3 tshirts. Det var rätt lagom, en gång fick vi tvätta. Även fast man är ute och inte bryr sig egentligen så är det inte kul att gå omkring i en skitig tröja i tre dagar.

Vi hade med några konserver så som gulaschsoppa, köttbullar i gräddsås och köttfärssås, sen en hel del påsar med torrmat som man kokar upp så blir de ätbart, spaghetti carbornara och bolognese, nudlar och pasta pesto. Lite andra konserver var tonfisk, makrill och majs. Lite grönsaker fick vi ner och till frukost förutom nudlar blev det barnyoghurt, knäckebröd och pannkakor. Vi hade med en del powerbars, russinpaket, riskakor, vanliga kakor, smoties, barn klämmisar.

Det var faktiskt väldigt roligt och jag tror att barnen verkligen uppskattade att vara utomhus dygnet runt, de båda sov gott i tältet och kunde sitta länge i cykelvagnen, men ibland fick de lite saker att tugga på.